Ravnatelj Stručna služba Epidemiologija Ekologija Mikrobiologija Školska medicina Služba za jz i soc. medicinu
ZZJZ BBŽ publikacije

Epidemiologija - Pripravnost 0-24h

Peludna prognoza - Bjelovarsko-bilogorska županija

Bjelovarsko-bilogorska županija

Časopis za javno zdravstvo

 

Više zdravlja, a manje soli

Uvod

Kuhinjska sol (NaCL) nužna je za normalno funkcioniranje organizma, ima važnu ulogu u mnogim fiziološkim procesima i važan je čimbenik u regulaciji arterijskog tlaka. Suvremenim prehrambenim navikama dnevno unosim više od dvostruko preporučenog unosa kuhinjske soli. Zbog neznanja, loših prehrambenih navika i pretjerane uporabe, kuhinjske soli danas uzrokuje više štete nego dobrobiti za ljudski organizam. Rezultati brojnih istraživanja potvrdili su kako je prekomjeran unos kuhinjske soli povezan s porastom krvnog tlaka i arterijskom hipertenzijom, čime posredno pridonosi povećanom srčano-žilnom, moždanom i bubrežnom oboljenju i smrtnosti.

Zašto trebamo kuhinjsku sol?

Kuhinjska sol je važna za normalan rad ljudskog organizma, sudjeluje u regulaciji krvnog tlaka, bitna je u prijenosu električnih impulsa u živcima i mišićima te apsorpciju hranjivih tvari u tankom crijevu.

Koliko nam je kuhinjske soli potrebno?

Prema preporuci Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) dnevni unos kuhinjske soli ne bi smio biti veći od 5g.

Radi usporedbe – jedna mala čajna žličica sadrži 5g kuhinjske soli.

Prosječan dnevni unos kuhinjske soli odraslih osoba u Hrvatskoj, određen temeljem 24-satne natriurije (količini natrija u urinu),  iznosi čak 12 g, što je više od dvostrukog preporučenog dnevnog unosa, a peterostruko više od fiziološke potrebe. Muškarci konzumiraju više kuhinjske soli od žene, dok je konzumacija kuhinjske soli u ruralnoj sredini veća u odnosu na urbanu.

Prema provedenim  istraživanjima manje od 10% hrvatske populacije unosi manje od 6g kuhinjske soli dnevno, a čak 39% unosi više od 12g dnevno

Ispitivanje opće populacije RH o svjesnosti koliko je prekomjerni unos soli kuhinjske soli štetan pokazuje kako je svjesnost o štetnosti prekomjernog unosa kuhinjske soli nedostatan.

Koja hrana sadrži kuhinjsku sol?

Znatna količina kuhinjske soli koju unosima u organizam, nalazi se skrivena u polugotovoj, gotovoj i restoranskoj hrani. Ostalu kuhinjsku sol dodajemo dostavljanjem pri kuhanju i tijekom objeda, a najmanji dio nalazi se prirodno u hrani, a taj dio posve je dovoljan za normalan i zdrav život.

Određen udio kuhinjske soli u prehrambenim proizvodima je nužan kako zbog tehnološkog procesa pripreme tako i zbog okusa. Na udio kuhinjske soli koji je sada prekomjerno prisutan u pojedinim prehrambenim proizvodima, može se, u većini proizvoda, smanjiti bez narušavanja tehnološkog procesa i bez gubitka kvalitetnog okusa.

Od gotove hrane, pekarski proizvodi su u većini država glavni izvori prekomjernog dnevnog unosa kuhinjske soli, budući da sadrže velik udio soli i konzumiraju se u velikoj mjeri. Zatim slijedi meso i mesni proizvodi, pa trajni sirevi i drugi mliječni proizvodi.

Dvije kriške kruha sadrže više od 1,5g kuhinjske soli. U hrvatskoj se najčešće jede bijeli kruh i to u prosjeku četiri kriške dnevno. Kod slanog peciva taj udio je znatno veći, a ne smijemo izostaviti grickalice, jedna vrećica (100g) zadovoljava polovinu dnevne potrebe sa soli.

Konzumacija pekarskih proizvoda i grickalica je posebno izražena kod djece o čemu treba posebno voditi računa.

Što se događa sa kuhinjskom soli kada uđe u naš organizam?

Sol putem naše probave, točnije preko crijeva ulazi u naš krvotok i njezin sastavni dio natrij ulazi u sve stanice. Kuhinjska sol je uključena u proces transporta raznih tvari, pa i drugih elektrolita kroz membrane svih stanica, regulira osjetljivost krvnih žila na hormone koji utječu na visinu krvnog tlaka, stimulira mozak na slanje impulsa i dr. bubrezi reguliraju količinu natrija u organizmu održavajući trajnu ravnotežu cirkulacije. Kod povećanog unosa kuhinjske soli, što je kod naših građana svakodnevnica, bubrezi moraju povisiti krvni tlak kako bi održali ravnotežu, što dovodi do nastanka arterijske hipertenzije (povišenog krvnog tlaka), te stimulira simpatikus, koji je već zbog stresnog načina života ionako prekomjerno aktivan.

Zašto je prekomjerni unos kuhinjske soli štetan?

Prekomjeran unos dovodi do povišenog krvnog tlaka, povećava rizik za razvoj srčanih, moždanih i bubrežnih bolesti. U stanjima prekomjernog unosa kuhinjske soli, kada bubrezi pojačano izlučuju prekomjerno natrij, dolazi i do povećanog gubitka kalcija što povećava rizik stvaranja bubrežnih kamenaca, , te gubitak kalcija povezan je s povećanim rizikom nastanak osteoporoze.

1.      Povišeni krvni tlak

2.      Bolest srca

3.      Moždani udar

4.      Bolest bubrega

5.      Bubrežni kamenci

6.      Osteoporoza

7.      Karcinom

8.      Pretilost

 

Hrana koja sadrži velike količine kuhinjske soli dovodi do iritacije želučane sluznice i upale, a ukoliko je već prisutan ulkus na sluznici veća je vjerojatnost nastanak infekcije s bakterijom Heliobacter pylori, što je čimbenik rizika za početak malignog procesa u želucu.

Kako smanjiti unos kuhinjske soli?

Što možemo sami učiniti?

v  Ograničiti unos hrane koja sadrži puno kuhinjske soli - slanina, šunka, suho meso, salame, usoljena riba, sirevi, čipsevi, slane kokice, masline, sojin umak, ukiseljeno povrće.

v  Provjeriti količinu kuhinjske soli u hrani – gotova jela, juhe iz vrećice, gotove mješavine za jela, pizze, hamburgeri, umaci, kruh i pekarski proizvodi.

v  Izaberite hranu koja sadrži malo kuhinjske soli – svježe, sušeno, smrznuto voće i povrće, svježi kravlji sir, jogurt, jaja, svježa riba, svježe meso, perad, sjemenke, orasi, žitarice za doručak ali one sa smanjenim udjelom kuhinjske soli.

v  Obratite pažnju na oznake na proizvodima (deklaracija)

v  Izbjegavajte dodavanje kuhinjske soli pri kuhanju i doseljavanje tijekom objeda.

v  Umjesto kuhinjske soli, za intenzivniji okus koristite čili,papar,češnjak,vinski i jabučni ocat ili sok od limuna

 

Zaključak

 

Smanjenje unosa soli treba provoditi u sklopu ostalih promjena načina života, uz smanjenje prekomjerne tjelesne težine i povećanjem tjelesne aktivnosti. Budite strpljivi, jel našem osjetilu za slanoću treba 2-3 tjedna, da se privikne na manju količinu soli koju unašate u vaš organizam. Budite odgovorni sami prema sebi i prema svojim bližnjima.

 

ZAVOD ZA JAVNO ZDRAVSTVO

Bjelovarsko-bilogorske županije

Služba za javno zdravstvo i socijalnu medicinu

ZZJZ BBŽ vijesti i obavijesti
8. RAZRED - HPV cijepljenje

Dragi roditelji učenika osmih razreda osn ...više

Cijepljenje protiv gripe - sezona 2017/2018

CIJEPLJENJE PROTIV GRIPE SEZONA 2017 / 201 ...više

Epidemija kuge na Madagaskaru

Na Madagaskaru je u tijeku epidemija kuge  ...više



ZZJZ BBŽ publikacije i radovi
HEPATITIS A

Od 2016. godine u Europi traje epidemija h ...više

ENTEROBIOZA (ENTEROBIASIS, MKB B80)

Definicija

Cri ...više

OZEBLINE, SMRZOTINE, HLADNOĆA I ZDRAVLJE

Zbog pritjecanja hladne zračne mase polar ...više



Dokumenti stručne službe za javnost (pdf format):

Odluka
Natječaj
Natječaj za doktora medicine
IZMJENE I DOPUNE PLANA NABAVE 2016
Plan nabave za 2017
Arhiva dokumenata
Sva prava pridržana © ZZJZ BBŽ 2018 | web design & development TECHLAB